Σαν σήμερα, στις 23 Ιουνίου 1986, γράφτηκε μία από τις πιο παράξενες και πολυσυζητημένες σελίδες στην ιστορία του ελληνικού ποδοσφαίρου. Στο Πανθεσσαλικό του Βόλου, ΑΕΚ και Ηρακλής αναμετρήθηκαν σε αγώνα μπαράζ για την κατάκτηση της τρίτης θέσης του πρωταθλήματος, η οποία οδηγούσε στο Κύπελλο ΟΥΕΦΑ της επόμενης περιόδου. Ο συγκεκριμένος αγώνας έμεινε γνωστός ως «το μπαράζ της ντροπής».
Η διεξαγωγή του και μόνο αποτελούσε παραδοξότητα. Το πρωτάθλημα είχε ολοκληρωθεί σχεδόν δύο μήνες νωρίτερα, οι ποδοσφαιριστές είχαν ήδη ξεκινήσει τις καλοκαιρινές τους διακοπές και αρκετοί χρειάστηκε να επιστρέψουν αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη αναμέτρηση. Ο Σάντμπεργκ ταξίδεψε από τη Σουηδία, ο Πατίκας από την Αυστραλία, ενώ ο Μάρτον Εστερχάζι, αφού είχε αγωνιστεί στο Παγκόσμιο Κύπελλο του Μεξικού και είχε αποχωρήσει για διακοπές, επέστρεψε επίσης για να ενισχύσει την Ένωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι μία μόλις ημέρα πριν είχε διεξαχθεί ο ιστορικός προημιτελικός Αργεντινής – Αγγλίας με τα δύο θρυλικά γκολ του Ντιέγκο Μαραντόνα, το περίφημο «Χέρι του Θεού» και το αξεπέραστο σλάλομ μέσα από τη μισή αγγλική ομάδα.
Η ΑΕΚ και ο Ηρακλής είχαν τερματίσει ισόβαθμοι. Στη Θεσσαλονίκη ο Ηρακλής είχε επικρατήσει με 3-0, όμως στο ΟΑΚΑ η ΑΕΚ απάντησε με εντυπωσιακό 4-1. Το γκολ των φιλοξενούμενων που διαμόρφωσε το τελικό σκορ προήλθε από πέναλτι που καταλογίστηκε στο 89ο λεπτό και αμφισβητήθηκε έντονα από την πλευρά της Ένωσης.
Καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της χρονιάς έπαιξε και η περιβόητη υπόθεση της υποτιθέμενης απόπειρας δωροδοκίας πριν από τον αγώνα της ΑΕΚ με τον Πανσερραϊκό για την 29η αγωνιστική. Τα πρωτοσέλιδα της εποχής κυριαρχήθηκαν από καταγγελίες στις οποίες ενεπλάκησαν ο πρώην ποδοσφαιριστής της ΑΕΚ Γιάννης Ρήγας, ο γενικός αρχηγός της ομάδας Γιάννης Χρυσοβιτσιάνος, οι ποδοσφαιριστές του Πανσερραϊκού Γιώργος Σφακιανάκης, Γιάννης Αντωνιάδης και Μιχάλης Γαλατίδης, καθώς και ο αστυνόμος Παναγιώτης Μπρίσκας, ο οποίος συμμετείχε στη συνάντηση αντί του Γαλατίδη.
Η δημοσιότητα και ο θόρυβος γύρω από την υπόθεση επηρέασαν εμφανώς την ΑΕΚ, η οποία ηττήθηκε στις Σέρρες με 2-0, δίνοντας την ευκαιρία στον Ηρακλή να τη φτάσει στη βαθμολογία. Οι δύο ομάδες παρέμειναν μαζί μέχρι το τέλος, καθώς την τελευταία αγωνιστική η ΑΕΚ αναδείχθηκε ισόπαλη 0-0 με τον Παναθηναϊκό και ο Ηρακλής με το ίδιο σκορ απέναντι στον Εθνικό.
Την ίδια περίοδο οι βασικοί μάρτυρες της υπόθεσης άρχισαν να αλλάζουν τις καταθέσεις τους και να πέφτουν σε σοβαρές αντιφάσεις. Ο εισαγγελέας είχε εισηγηθεί την αθώωση της ΑΕΚ, όμως τελικά επιλέχθηκε μια ενδιάμεση λύση: αφαίρεση βαθμών από την Ένωση την επόμενη αγωνιστική περίοδο και όχι άμεσα. Χρόνια αργότερα, σύμφωνα με όσα υποστηρίχθηκαν και αποκαλύφθηκαν, η συγκεκριμένη ιστορία θεωρήθηκε από πολλούς ως μεθοδευμένη ενέργεια με στόχο να πληγεί η ΑΕΚ.
Παράλληλα υπήρχε και η υπόθεση του ποδοσφαιριστή Ίσις του ΟΦΗ. Ο παίκτης είχε βρεθεί θετικός σε απαγορευμένη ουσία σε δύο αγώνες και ο κανονισμός προέβλεπε, μεταξύ άλλων, αφαίρεση τεσσάρων βαθμών από την ομάδα του. Τελικά αθωώθηκε. Αν είχε εφαρμοστεί η προβλεπόμενη ποινή, ΟΦΗ και ΑΕΚ θα καταλάμβαναν τις θέσεις που οδηγούσαν στην Ευρώπη και το μπαράζ δεν θα χρειαζόταν ποτέ να διεξαχθεί.
Ο Ηρακλής, θεωρώντας ότι είχε αδικηθεί από τις εξελίξεις, απειλούσε μέχρι και να μην κατέβει στον αγώνα. Τελικά εμφανίστηκε στο γήπεδο, αλλά με τρόπο που έδειχνε ξεκάθαρα τη δυσαρέσκειά του. Οι ποδοσφαιριστές του έβγαιναν στον αγωνιστικό χώρο ανά δύο, προκαλώντας δεκάλεπτη καθυστέρηση στην έναρξη. Λίγο πριν τη σέντρα ο Ζήφκας τραυματίστηκε στο ζέσταμα και ο Ηρακλής ξεκίνησε με μόλις εννέα παίκτες.
Από τα πρώτα λεπτά το παιχνίδι εξελίχθηκε σε παρωδία. Τα σκληρά μαρκαρίσματα διαδέχονταν το ένα το άλλο, ενώ στο 19ο λεπτό ο Ζήφκας μπήκε τελικά στον αγώνα. Πέντε λεπτά αργότερα κλώτσησε τον Πία, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει ένταση και να αποβληθούν και οι δύο ποδοσφαιριστές.
Ο Καραΐσκος, που είχε ήδη δεχθεί κίτρινη κάρτα από το 4ο λεπτό, καθυστερούσε συστηματικά κάθε επανέναρξη του παιχνιδιού. Στο 45′, ενώ ετοιμαζόταν και πάλι να εκτελέσει φάουλ χωρίς καμία διάθεση να συνεχιστεί ο αγώνας, αποχώρησε μόνος του προς τα αποδυτήρια πριν προλάβει ο διαιτητής Τριανταφύλλου να του δείξει δεύτερη κίτρινη κάρτα. Ο Ηρακλής έμεινε έτσι με οκτώ ποδοσφαιριστές.
Στο 51ο λεπτό ο Σαντεξής βρέθηκε στο έδαφος και μεταφέρθηκε εκτός αγωνιστικού χώρου με φορείο. Λίγα λεπτά αργότερα ο Αδάμου έκανε φάουλ στον Σταφυλίδη, όμως στη συνέχεια κατέρρευσε και ο ίδιος, δηλώνοντας αδυναμία να συνεχίσει. Ακολούθησε νέα διακοπή και όταν επιβεβαιώθηκε η αποχώρησή του, ο Ηρακλής έμεινε με μόλις έξι παίκτες.
Σύμφωνα με τον κανονισμό, η αναμέτρηση δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Ο διαιτητής διέκοψε οριστικά το παιχνίδι και κατακύρωσε τη νίκη στην ΑΕΚ με σκορ 2-0. Έτσι η Ένωση εξασφάλισε το ευρωπαϊκό εισιτήριο και εκπροσώπησε την Ελλάδα στο Κύπελλο ΟΥΕΦΑ της αγωνιστικής περιόδου 1986-87, κλείνοντας μια επεισοδιακή υπόθεση.









